pexels-magda-ehlers-2547972

Na de blokkade van het Suez-kanaal en de sluiting van de Yantian-haven is nu de belangrijke Chinese zeehaven Ningbo gesloten vanwege een coronabesmetting. De zoveelste oorzaak van de prijsstijging van zeecontainers.

De stijging van de containerprijzen heeft grote gevolgen voor Europese bedrijven. De eerste bedrijven beginnen hun productie al te verplaatsen. 

 "De situatie is knap waardeloos", zegt eigenaar Sander Klaver van interieurbedrijf HK Living. Elke maand laat hij een container vol meubels uit Ningbo komen. "Het is moeilijk om plek te vinden in andere Chinese havens."

De stijgende containerprijzen zijn ook voor Klaver een reden om meer productie naar Europa te verplaatsen. "Daarnaast hebben we tijdens de coronacrisis gezien dat China ook het land gewoon helemaal op slot kan gooien. Dan zitten wij zonder producten", zegt Klaver. Het bedrijf is onder meer begonnen om stoelen in Nederland te laten maken. "Een paar jaar geleden was China daarvoor de vanzelfsprekende productielocatie. Dat is echt aan het verschuiven."

Bent u ook benieuwd of reshoring iets voor u is? Met onze reshoring tool krijgt u hier inzicht in. 

Bron: https://nos.nl/artikel/2394153-containerprijs-bijna-vertienvoudigd-het-is-puinhoop-op-puinhoop-op-puinhoop