We kunnen het ons haast niet meer voorstellen, maar er was een tijd dat er nog gerookt mocht worden op het werk, in de horeca en in openbare gebouwen.
Tot 2004 gebeurde dat aan de bureaus, aan de bar of in de (wandel) gangen. Daarna oordeelde de rechter dat ieder het recht heeft op een rookvrije werkplek en werd roken verboden. Wel was het vanaf dat moment nog toegestaan om rookruimten in te richten, waardoor niet-rokers beschermd werden tegen tabaksrook.
In Breda huist een bedrijf dat al sinds jaar en dag professionele luchtreinigers en rookcabines ontwikkeld en produceert. 4 tot 12 personen kunnen hun sigaret roken in deze cabines, die zijn uitgerust met een filtersysteem. Ze vinden hun weg over de hele wereld en ook de onderdelen komen uit diverse landen. Zo ook uit China. Daar werd de zogenaamde “cross bushing” geproduceerd. Een metalen verbindingsstuk dat aluminium profielen met elkaar verbindt. Een eenvoudig, maar doeltreffend onderdeel. Van de een op de andere dag, ergens rond 2011 besloot de Chinese fabrikant de leveringen te stoppen. Een alternatief was niet direct voorhanden, en de levering van de cabines dreigde op een gegeven moment stil te vallen.
Er werd een zoektocht gestart naar een fabrikant in Nederland. Dat was niet eenvoudig, want niet elke potentiële leverancier had interesse. De druk om een oplossing te vinden werd groter, naarmate de magazijnen leger raakten. Uiteindelijk was het raak en kon er lokale productie worden opgestart. De kostprijs was een stuk hoger, maar feitelijk maar een fractie van de totale kostprijs van het eindproduct.
Communicatie verliep een stuk beter en de levertijd was ook nog eens korter.